Hoog in Google scoren door Adwords of met SEO?
Als u overweegt om hoog in Google te scoren, heeft u twee mogelijkheden:
» beroep doen op Google Ads
» beroep doen op SEO (Search Engine Optimalisatie)
De hamvraag blijft natuurlijk, wanneer echter welke van de twee opties gebruiken? De bepaling van uw doelen, het beschikbare budget, en het verwachte resultaat en rendement moeten het uitgangspunt van uw beslissing vormen.
In dit artikel gaan we nader in op deze twee vormen van zoekmachine marketing:
Adwords: drie manieren
1. Adwords staan voor bedrijfsbranding en naamsbekendheid creëren door zoekmachine adverteren met brede zoekwoorden
Wanneer u hoog in Google wenst te scoren voor zoekwoorden met een ruime betekenis dan is dat vanuit een uitgangspunt om zoveel mogelijk mensen te bereiken die zoekopdrachten invoeren die gerelateerd zijn aan uw product of dienst.
Op deze manier wordt uw website altijd getoond en verhoogt u de merknaamsbekendheid van uw onderneming. Ruim of breed wilt natuurlijk ook zeggen dat uw advertentie ook vaak getoond voor zoekopdrachten waar mensen in eerste instantie op zoek zijn naar informatie. Hoog in Google vindbaar zijn heeft dus invloed op het beslissingsproces van de consument of koper.
Deze wijze van zoekmachine adverteren kan echter zeer kostelijk zijn, vermits u voor iedere klik aan Google een bepaalde kost betaalt. De kans dat de bezoeker overgaat tot een aankoop is in deze informatie vergarende fase dan ook zeer klein. Dit kan een goede optie zijn indien u over een groot budget beschikt en uw doelstellingen gericht zijn op het maximale aantal relevante weergaves en kliks.
2. Adwords zoekmachine adverteren met exact zoeken op verfijnde zoekwoorden
Wanneer u hoog in Google wenst te scoren voor verfijnde zoekopdrachten, dan doet u dat vanuit het perspectief om doelgerichte kliks te genereren van bepaalde bezoekers die reeds weten waar ze naar zoeken. Hier heeft u dan ook een grote kans op een aankoop of op een contactopname. In bedrijfstermen spreken we hier van sales via lead generation.
Hier is het belangrijk dat u op voorhand weet hoeveel u wilt uitgeven aan Adwords per volume bezoekers die in een lead of sale resulteren. Wanneer u er in slaagt om een positieve ROI te genereren dan heeft u alle voordeel bij om de geldkraan te focussen op die zoekwoorden die het meest winstgevend zijn.
Doel is om de enerzijds zoveel mogelijke verfijnde, winstgevende zoekwoorden te lokaliseren, en anderzijds hier zoveel mogelijk kliks op te genereren.
3. Adwords zoekmachine adverteren op merknaam
Het gebeurt al eens dat andere websites op uw merknaam adverteren via Adwords omdat ze uw product of dienst ook aanbieden. Ondanks hoog in Google te scoren voor uw eigen merknaam, kan het toch zijn dat u een deel bezoekers misloopt omdat de Adwords advertenties van de andere websites hoger genoteerd staan dan uw eigen websitenotering. Dit kan u vermijden door zelf te adverteren op zoekwoorden die uw merknaam bevatten.
De kosten voor uw eigen merknaam zijn daarenboven doorgaans zeer laag omdat er geen relevantere zoekwoorden dan die voor uw eigen product. En door uw maximum kost per klik zeer hoog in te stellen, kunt u deze concurrerende advertenties zelfs elimineren. Dit komt omdat hun advertenties een lage relevantiescore hebben waardoor ze hun bod sterk moeten verhogen, en uiteindelijk niet meer winstgevend zijn.
SEO
Hoog in Google scoren met SEO
Zoals al even aangehaald is Adwords zoekmachine adverteren op verfijnde, winstgevende zoekwoorden een ideale manier om op korte termijn naamsbekendheid en branding te verkrijgen. Maar als u ook op lange termijn dezelfde doelstellingen hebt om hoog in Google te scoren, dan is het zeer interessant om SEO in te schakelen.
Wat is SEO & waarom SEO?
SEO of Search Engine Optimalisatie (zoekmachine optimalisatie) zijn de ‘gratis’ of ‘natuurlijke’ zoekresultaten die zich net onder de Adwords advertenties bevinden. Deze manier van hoog in Google scoren wordt echter niet zomaar bereikt. Naargelang de concurrentie op deze zoekwoorden kan dit SEO-proces gaan van enkele weken, naar verschillende maanden tot zelfs een jaar of meer.
Waarom dan SEO? SEO heeft ten opzichte van Adwords een aantal zeer grote voordelen. Met als belangrijkste dat consumenten in België de voorkeur geven aan natuurlijke resultaten in Google met een factor van vier op één. Voor iedere klik op een Adwords advertentie zijn er dus vier kliks op de natuurlijke Google resultaten. De ROI voor SEO ligt dus vier keer zo hoog als bij Adwords. De vergelijking qua rendement is dus ook snel berekend. Enkele SEO-gegevens:
De maximale procentuele CTR (Click Through Rate of doorklikratio) van SEO – Desktop anno 2018
Positie één : 29,76%
Positie twee: 14,32%
Positie drie: 9,82%
Positie vier: 6,16%
Positie vijf: 4,13%
De maximale procentuele CTR (Click Through Rate of doorklikratio) van SEO – Mobiel anno 2018
Positie één : 23,23%
Positie twee: 13,98%
Positie drie: 9,72%
Positie vier: 6,12%
Positie vijf: 4,07%
Conclusie: Hoog in Google door SEO of met Adwords
Hoog in Google scoren kan dus op twee manieren. Welke is de meest interessante? De praktijk toont aan dat beiden mogelijkheden geschikt zijn. Het is wel eerst nodig om duidelijke doelstellingen te bepalen, en gepaste ROI berekeningen te maken. Deze twee bevindingen zullen uitkomst geven over welke mogelijkheden van Adwords of SEO van toepassing zijn om hoog in Google te scoren.